onsdag 5 december 2012

Glasstårta och kanelbullar !

Lätt att tro att man har blivit tokig som äter glasstårta när det är -20 grader ute men kände för att pröva ett nytt recept och då blev det just en hemmagjord glasstårta :-o
Men oooo så god den var!! En perfekt efterrätt och receptet är från "Halv åtta hos mig".
Var rädd för att den skulle smaka mer frusen grädde men det gjorde det absolut inte, den var helt underbar!
Receptet är för ca 10 pers:

Maräng:
3 äggvitor
150 g strösocker
150 g sötmandel

Glassfyllning:
3 äggulor
1/2 dl strösocker
3 dl vispgrädde
100 g daim
1 tsk vaniljsocker

kakao

Sätt ugnen på 175 grader.
Finmal mandeln i matberedare, vispa äggvitorna hårt.
Tillsätt lite socker i taget och fortsätt vispa.
Vänd ner mandeln med slickepott. Häll ner smeten i en form med löstagbar kant.
Sätt in i ugnen i ca 25 minuter. Låt botten kallna.

Kör daimen i matberedaren. Vispa äggulorna och socker luftigt.
Vispa grädden och vänd ner i äggulesmeten tillsammans med daim och vaniljsocker.
Häll smeten på den svalna botten och ställ i frysen minst 4 timmar.
Pudra glassen med kakao och servera!


Självklart har det även bakats kanelbullar som kanske mer hör till årstiden :-)
 
I helgen ska resten av julbaket bli klart och även pepparkakorna och det traditionella pepparkakshuset. Får se om vi lyckas med att bygga ihop det i år igen :-)
 
 
Önskar alla er som besöker mig ett riktigt fin veckoslut!
Kram
 
 
 

18 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Bullarna ser mumsiga ut och glasstårtan ska jag absolut göra! Jag är glassälskare!
Ha en fin kväll!
Kram Eva

Annes vita rum sa...

Glassälskare jag med,den är nog värd att provas:) men jag väntar nog till sommaren:) ha de gott! kram

Torpliv sa...

Glass är ju supergott gott året runt, och din tårta ser verkligen smarrig ut!
Du har något att hämta hos mig..
Kram Petra

Skaparglädje sa...

Tack för receptet.
Kram!

Skaparglädje sa...

Tack för receptet.
Kram!

Herr Nilssons Fru sa...

Mums filibabba:) ser verkligt gott ut. påminner om Norsk isekaka. Jag åt också glass i går,men vi har inte -20 o den var inte så fin o god som din ser ut:)

Kramiz

Unknown sa...

Mums ser jättegott ut;)

Önskar dig en härlig dag
Kram
Annie

Titti sa...

Ja uppdatering kommer ..det lovar jag :) Ha en fin dag. Kram Titti

Marie maräng sa...

Så smaskig den ser ut... den måste jag testa (jag är ju väldigt svag för maräng). När jag var liten så kallade min dagmamma mig för Marie maräng från Myckeläng.

Här snöar det för fullt nu, och som tur är så har temperaturen blivit mer beghaglig -10 grader ;)

Tack för receptet!
Kram Marie

Nyanser av vitt sa...

Så gott det ser ut. Wallace och dina fina domherrar är helt underbara. Vad gullig du är som delar med dig.
Ha en fin kväll
Kram Agneta

Viola sa...

Det där lät ju farligt gott men tyvärr inget för mig..mandel och nötallergiker..ha en fin adventshelg, kram

Rosa i huset i vitt sa...

jo då var jag också tokig igår ...åt pepparkaksglass..var ju bara tvungen att prova..men den smakade inte så mycket pepparkaka

kram Rosa

Anonym sa...

Den glasstårtan måste jag testa, ser underbart god ut.
Kram Birgitta

Marianne sa...

Men den glasstårtan lät riktigt god!:)
Till helgen har jag tänkt att det ska bakas här, lussebullar!
Ha en fin kväll!
Marianne

katha´s kortmakeri sa...

Glass i alla väder är toppen! Din tårta är värd att prova...
Ha de gott!
Kram Katha

Änglarum sa...

Hej fina du ♥♥ jag blir så imponerad av allt gott o fint du gör!! läste föregående om domherrarna ;) ha en underbar helg ♥♥ kram Jessica

Home Bohemia sa...

Här älskar alla bullar:)) Glasstårtan verkar såå god. Tack för receptet:) Ha en bra helg Kram Maria

choicesbyannie sa...

Mums så gott.
Du har en sak att hämta inne hos mig om du vill;)

Önskar en ljuvlig söndag
Kram
Annie