måndag 29 oktober 2012

I bagarstugan

I helgen var vi hos min syster och bakade tunnbröd. Å vad mysigt det var!
Kallt var det också så det var så härligt att stå där inne i värmen och känna doften av nybakat bröd:-)

 Mysigt ♥
 Här hamnade alla färdiggräddade kakor i väntan på att de skulle paketeras.
 
 Dottern och hennes kusin ville också vara med och baka en stund..
...och till lunch blev det hembakad pizza gräddad i bakugnen. Jag tycker hembakad pizza blir såå mycket godare än köpt pizza, speciellt om man kan grädda den på en stenhäll:-)
 
 
Receptet på en riktigt god pizzadeg:
 
25 g jäst
3 dl vatten
2 msk olja
0,5 tsk salt
5-7 dl vetemjöl
 
Värm vattnet till fingervarmt (ca 37 grader).
Smula ner jästen i en bunke och häll över lite vatten och rör tills jästen har smält och häll sedan i resten av vattnet.
Tillsätt salt och olja.
Rör sedan ner vetemjölet till en fin deg.
Tycker att det är bättre att degen är lite lös och sedan tillsätter man mer mjöl på bakbordet när den ska kavlas ut.
 
Vi var 4 vuxna och 4 barn som skulle äta så vi gjorde en dubbel sats av degen och jag tycker det blev rätt så lagom, alla blev mätta:-) Vi förberedde degen på morgonen, som sedan fick stå ganska svalt tills det var dags att baka ut pizzorna. Sedan fick alla göra den pizza som de ville ha! Så smidigt och behändigt en dag som denna :-)
 

Önskar er en riktigt fin vecka
Ses snart igen!


14 kommentarer:

kavallinskan sa...

Men va roligt att baka tunnbröd och gött är det också!

Om du vill, så har du en award att hämta hos mig! För att jag gillar din blogg så mycket!

Kram viktoria

Härliga Livet sa...

Åh så mysigt det ser runt bordet där. Pizzan lät ju smarigt.
Ha en härlig dag.
Kram Pernilla

"Hemmet är min vrå" sa...

Så mysigt att få baka i en riktig bagarstuga, jag har gjort det några gånger. Så skönt att få fylla frysen med massor av gott bröd. Tack för fina kommentaren på min blogg. Ha en fin tisdag. Kram Mimmi

nattugglan sa...

Så himla tjusigt att baka i en "bagarstuga".. Vet att min dotters svärmor hon brukar oxå baka tunnbröd...Vi fick av dem en ¨stor "påse" till jul för nått år sen..Jag bakar ganska mycket mitt matbröd själv..o finessen med det är att degen ska va så "kladdig"som möjligt.. är den för hård då blir det så "stabbigt",,o brödet blir hårdare.Ha en bra dag!!

Unknown sa...

Ser verkligen mysigt ut.

Här älskas också hemgjord pizza mer än köpt, mest för att man kan stoppa på de saker som man gillar mest då;)

Önskar dig en härlig dag
kram
Annie

Karla sa...

Wow! ni är ju riktiga PROFFS! Tack för tipset med pizza degen över aluminium-folien!Det ska jag prova nästa gång vi bakar pizza här hemma hos oss.
Ha det bra , Karla.

Skaparglädje sa...

Så mysigt och trevlig det ser ut. Stort härligt bord, och elden är/glöden är så fin i bakugnen. Det blir så gott bröd.
Kram!

Vardag och flärd sa...

Så mysigt att tillbringa dagen i en bagarstuga!
Kram Eva

Hjärtruds Stuga sa...

Vilken härlig helg. Umgås och ha det mysigt. Härligt att ha en bagarstuga att tillgå med riktig bakugn.

Ha det gott

Kram Karin

Titti sa...

Verkar som om ni hade en mysig helg. Ja vila känns som det enda rätta just nu..Tror kroppen behöver det. Ha en fortsatt fin dag. Kram

Nyanser av vitt sa...

Åh vad mysigt och så gott. Har en kollega som brukar baka uppe i Hälsingland hos sina svärföräldrar och så brukar han bjuda här :O)
Ha en fin dag
Kram Agneta

Camilla sa...

Tack, för en väldigt trevlig dag i bagarstugan. Det måste vi snart göra om.
Kram syster m. familj

Queen of Kammebornia sa...

Så härligt och gott! Och vilket fint julhjärta! Det vackra fatet bakom påminner om mig om barndomssomrar med kakor i trädgården, mamma hade ett sånt på landet :) Kram!

LissasVita sa...

Oj så härligt....det ser ju hur kul ut som helst..har aldrig provat det....det är ju inte skånskt precis! Kramen Lisbeth